Volg ons op

Search
Generic filters
Exact matches only

Hoe genderneutraal is jouw beautybedrijf? Focus jij je vooral op de vrouw, of misschien wel alleen op de man? Een nieuw tijdperk is aangebroken. Volledig genderneutrale beautymerken klinken nu nog vooruitstrevend, maar zullen in de nabije toekomst enkel nog als ‘normaal’ gezien worden. De ondernemers die meebewegen met deze trend, zullen andere strategieën moeten volgen. De communicatie via tekst en beeld zal anders gaan, en er wordt een nieuwe doelgroep bereikt. De LGBTQ-community gaat veel meer omarmd worden door de maatschappij, met als gevolg dat zij zich meer geaccepteerd zullen voelen.

’s Werelds eerste genderneutrale winkel

In de retail heeft de aftrap van deze ontwikkeling onlangs plaatsgevonden. The Phluid Project is ’s werelds eerste genderneutrale winkel. Het doel is om een veilige omgeving te creëren voor deze community. Zo zijn bijvoorbeeld de mannequins in hun winkel genderneutraal. Op hun website delen ze info voor de community, zoals events. Alles wat zij verkopen en communiceren staat in het teken van de genderneutrale society.

Mattel lanceert genderneutrale pop

Ook is onlangs de eerste genderneutrale speelpop van Mattel gelanceerd. Barbie is zo’n 60 jaar geleden op de markt gekomen. Inmiddels vindt men dat het niet meer moet worden opgedrongen aan kinderen dat een speelpop een meisje moet zijn, en hoe dat meisje er dan uit zou moeten zien. Deze pop kan een jongen, een meisje, beide of geen van beide zijn, zo omschrijft Mattel het zelf in een artikel in Time magazine. Niet alle ouders zijn blij met deze ontwikkeling. Sommigen geven aan dat het bedrijf zich zo teveel bezighoudt met een politieke agenda. Mattel’s president Richard Dickson ontkracht dit argument. “We zijn geen politiek bedrijf. We respecteren de keuze van hoe ouders hun kinderen willen opvoeden. Het is aan ons om de verbeeldingskracht van kinderen te stimuleren”.

De toekomst van het schoonheidsideaal

Het schoonheidsideaal waar kinderen nu mee opgroeien is totaal anders, en in de komende jaren zal de genderneutrale norm in de maatschappij alleen maar groter worden, en meer geaccepteerd. Dit zal terug te zien zijn in alle industrieën. Zo ook in de beautyindustrie. Het is belangrijk om te weten waar de behoeften liggen van nieuwe schoonheidsidealen en hoe de genderneutrale community aankijkt tegen beauty. Op deze manier zal je als ondernemer met jouw producten, diensten en concepten in verbinding blijven met je klanten.

 

Foto door Rosemary Ketchum 

 

Renske Mennen is trendwatcher van consumententrends, met een focus op van appearance. Ze is de founder van haar eigen trendbureau Trend Agency Move, waarmee ze 24/7 onderzoek doet naar trends en ontwikkelingen. Renske schrijft maandelijks een trendcolumn voor beautyspot.nl. Ook verschijnt er elk seizoen een trendartikel in het magazine De Beauty Professional over trends en hun invloed ervan op de beautyindustrie. Wil je meer weten over Renske, lees dan hier wat ze allemaal doet, volg haar op Instagram, of neem een kijkje op haar website www.trendagencymove.com.

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde artikelen