Volg ons op

Search
Generic filters
Exact matches only

Het is dinsdagmiddag en mijn telefoon gaat. Ik heb een nieuwe klant aan de lijn en die informeert of ik morgenochtend nog een plek voor haar heb. Ze gaat op vakantie ’s middags en wil graag nog haar wenkbrauwen laten epileren en haar bovenlip en kaaklijn laten harsen. Eigenlijk zit ik de hele dag vol maar geef aan dat ze morgen om half 9 langs mag komen. De salon is vanaf 9 uur geopend maar ik vind het geen probleem om een half uur eerder te beginnen.

Tevreden klant (in eerste instantie)

De volgende ochtend is de klant op tijd aanwezig. Van te voren vraag ik hoe ze haar wenkbrauwen graag geëpileerd wil hebben. Ze vindt ze echt niet mooi en vraagt aan mij of ik er een mooi model in kan maken. Ik begin met epileren en ondertussen vraag ik nieuwsgierig wat voor werk ze doet. We hebben een leuk en interessant gesprek. Tussendoor geef ik haar een spiegel om te kijken of de wenkbrauwen naar wens zijn. Ook het harsen gaat goed. Ze is blij dat ik haar op zo’n korte termijn nog kon helpen. Ik wens haar nog een fijne vakantie toe.

Boze e-mail

Maar nu komt het. In een kleine pauze, tussen de klanten door, check ik mijn e-mail. Een onbekende afzender heeft me gemaild met als onderwerp: “geleverd baggerwerk”. Ik open de mail en lees hem vlug door. Hierna lees ik hem nog wel 5 of 6 keer door, want ik kan eigenlijk niet geloven wat er staat. De mail is afkomstig van de partner van de klant die vanmorgen nog zo vrolijk wegging.

Hij schrijft dat ik baggerwerk heb geleverd, dat ik zijn vriendin ontzettend lelijk heb gemaakt en dat ze door mij onzekerder is geworden dan ze al was. Haar wenkbrauwen zijn enorm lelijk gemaakt door mij, het harsen is mislukt en ze is vuurrood. Hij geeft aan dat hij me heeft geprobeerd te bellen, maar ik zal waarschijnlijk wel bezig zijn om nog meer mensen lelijk te maken en daar veel te veel geld voor te vragen. Ik dien het maar op te lossen en wel snel, want zijn vriendin is ontroostbaar. Ik ben met stomheid geslagen. Gaat dit over de klant die vanmorgen bij mij in de salon was? Degene die meerdere keren bevestigde dat ze tevreden was met de behandelingen?

Wat moet ik hiermee?

Mijn hart bonkt in mijn keel. Wat zal ik doen? De mail
weggooien en doen alsof ik hem nooit gehad heb? Ik check mijn telefoon en zie
dat ik inderdaad een gemiste oproep heb. Shit, wat moet ik hier nu mee. De
zenuwen slaan al snel om in adrenaline en ik pak direct mijn telefoon. Eerst bel
ik de man die mij de oh zo vriendelijke mail stuurde. Hij neemt niet op. Daarna
bel ik gelijk zijn vriendin op, maar die neemt
ook niet op. Ik word teruggebeld. Ik heb de man aan de lijn. Ik ben uiterst
vriendelijk en rustig, al voelt het van binnen anders. Hij herhaalt nogmaals
wat hij ook in de e-mail schreef.  Ik leg
op een rustige manier uit, dat ik streef naar een tevreden klant, of deze nu
voor de eerste keer of de twintigste keer komt. Uiteindelijk krijg ik zijn
vriendin aan de lijn en ik geef aan dat ik dit niet had verwacht. Ik had echt
het gevoel dat ze tevreden was. De e-mail viel me nogal rauw op mijn dak, geef ik
aan. Ik bied haar aan dat ze ’s middags in mijn pauze langs mag komen. 

Juist afgehandeld

Natuurlijk ben ik gespannen de volgende paar uur. De bel
gaat. Waar ik al bang voor was gebeurt ook. De klant staat voor de deur inclusief haar vriend. Ik haal diep adem en doe de deur met een grote glimlach
open. Diep ademhalen en ik doe de deur met een grote glimlach open. Ik laat niet merken dat ik gespannen ben voor wat er gaat komen. We lopen naar de salon en
ik ben uiterst vriendelijk tegen beiden. De jongen bied ik een kopje koffie aan, geef ik een tijdschrift en laat hem hierna links liggen. Vervolgens richt
ik me volledig op de klant. Ik vraag haar precies te vertellen wat ze niet
mooi vindt. Dit laat ze in de spiegel zien en ik corrigeer wat ze aanwijst. Het
gaat hier om twee haartjes, zucht. Bij het harsen wijst ze ook de zijkant van
haar wangen aan. Geen probleem, dat hars ik ook nog even extra weg. Ze is klaar
en ze vraagt aan haar vriend of hij het zo mooi vindt. 

Inmiddels heeft haar partner, die afwezig in een bruidsboekje zit te bladeren, door dat ik niet het type ben dat iets afraffelt en houdt van ‘’baggerwerk’’. Hij is een stuk vriendelijker en lijkt wat ontdooit. Hij geeft aan dat ik al de zoveelste schoonheidsspecialiste ben, bij wie zijn vriendin komt en dat het elke keer niet naar haar zin is. Wanneer ze niet tevreden is, had ze gewoon mogen bellen. Alleen de communicatie via zo’n mailtje en dan vooral de manier waarop, viel rauw op mijn dak. Hij geeft aan dat zo’n mailtje ook eigenlijk helemaal niet zijn bedoeling was.  Hij biedt zijn excuses aan. Dat doet me goed en ik accepteer het. Ik loop met ze mee naar de deur en ondertussen meldt hij dat ze ook nog even naar een keukenzaak gaan waar hij nog een appeltje mee te schillen heeft. Succes keukenzaak denk ik bij mezelf. Ik heb deze klant overigens niet meer teruggezien in de salon. Of ik dit erg vind… nee.

Comments


Gerelateerde artikelen