Ga de strijd aan met Ici Paris XL en Douglas

Ondernemerstips | 2483 keer bekeken
Ga de strijd aan met Ici Paris XL en Douglas

December: dé maand van cadeautjes…. En waar gaan we die kopen? Bij jou in de salon! “Jaja, dat is gemakkelijk gezegd” is het antwoord van menig schoonheidsspecialiste… Ik zeg het nogmaals: “Onderschat jezelf niet!!”. Nog op de valreep van het einde van dit jaar wil ik je graag wat tips geven waarmee je je klant én jezelf een enorme gunst kunt bewijzen.

Kijk naar jezelf en de mensen om je heen; hoeveel mensen ga jij een cadeau geven deze maand? Waar denk je als eerste aan: Een persoonlijk cadeau. Iets waarmee diegene zichzelf heerlijk kan verwennen. En waar kan je dat kopen? Bij de luxere drogist, punt. 

Hoe komt dat toch zo????
Zijn wij, als schoonheidsspecialistes, niet degene die bij uitstek weten wat de huid nodig heeft? Wíj kunnen toch bedenken wat voor élke willekeurige huid het belangrijkst is? Doe iets met die kennis!

Het belangrijkste ingrediënt is creativiteit. Creatief met daadwerkelijk tastbare cadeau’s, maar ook in het luisteren naar mensen. Je klanten geven enorm veel koopsignalen, maar het is de kunst ze te ontdekken. 

Wanneer iemand bij de luxere parfumerie binnenstapt gaan we er allemaal vanuit dat diegene op zoek is naar een luxe verzorgingsartikel voor zichzelf of iemand anders. Blijkbaar vergeten we dat als iemand onze salon binnentreedt en denken we alleen aan de verzorging die wíj op dat moment kunnen bieden. We vergeten daarbij dat we heel veel kennis zomaar weggeven terwijl een jarenlange ervaring best beloond mag worden met een aankoop die aan de ene kant jouw omzet verhoogt, en aan de andere kant de klant nog tevredener maakt dan hij of zij al is.

Ga er eens echt voor zitten en bedenk hoe vaak klanten vragen: 
•    Wat voor huid heb ik?
•    Hoe ziet mijn huid er uit?
•    Zou de crème die ik gebruik goed zijn?
•    Moet ik meer water drinken?
•    Zitten mijn spieren vast?
•    Weet jij wat ik aan mijn droge benen moet doen in de winter? Enz enz….. Klinkt het herkenbaar? Vast wel….:-)

Daarnaast heb je nog de constateringen die je zelf doet: huid is te lang niet gescrubt, huid is vochtarm, huid is onzuiver, huid produceert te weinig talg, huid verliest elasticiteit, kleur van wenkbrauwen past niet bij haarkleur enz …Vertél het je klant!  Als jij het niet doet, doet een ander het die het koopsignaal wél oppakt!

Mocht je het moeilijk vinden om een begin te maken aan je (verkoop)gesprek, dan is het een idee om je producten op kant en klare wijze aan te leveren. Een idee hierbij is: koop wat leuke mandjes en cellofoon + striklint. Zoek enkele producten bij elkaar die voor iedereen geschikt zijn en maak er een leuk kant-en-klaar pakketje van. Denk als klant; ‘wat is er fijner dan iets te kopen waar je zelf niet meer bij na hoeft te denken en ook niet meer in hoeft te pakken?’...
“Dat doen ze bij Douglas ook zo fijn voor je”  Echt, het werkt!

 

Dit artikel is geschreven door Ilze van Opstal

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren