Facebook: zo haal je er meer uit voor je salon

Ondernemerstips | 2262 keer bekeken
Facebook: zo haal je er meer uit voor je salon


Heb jij al een Facebook-pagina aangemaakt voor je salon? Lukt het om regelmatig een bericht te plaatsen en doe je dit volgens een bepaalde strategie of post je een update als je tijd hebt? Wij hebben een aantal tips voor je verzameld, waardoor je nog meer uit je pagina kunt halen.

Kort bericht

Vind je het lastig om een bericht te schrijven voor je pagina, omdat je vindt dat je geen ‘schrijver’ bent? Maak je hier geen zorgen over. De ideale lengte van een Facebook-bericht is veertig tekens. Houd het bericht kort en je zult zien dat je bereik hoger ligt dan bij langere posts. Wil je toch iets meer kwijt? Zorg dan dat de eerste zin de lezer echt ‘triggert’.

Emotie

Het voordeel van social media zoals Facebook is dat je in contact kunt komen met je klanten. Hun reacties zijn ontzettend waardevol. Maar hoe zorg je ervoor dat ze ook daadwerkelijk op je Facebook-bericht reageren? Discussies en emotionele updates - denk aan iets ingrijpends dat je hebt meegemaakt met betrekking tot de salon, maar ook leuke dingen als een verjaardagsupdate - trekken twee tot drie keer zoveel aandacht dan een gewoon berichtje, waarin je schrijft dat je ‘vandaag weer aan de slag gaat in de salon’. Waar wordt in de salon veel over gesproken? Gebruik die onderwerpen om berichten over te maken; juist die veel besproken onderwerpen in de salon, zorgen ook voor discussie op je pagina.

Sfeer

Zorg voor sfeer op je pagina. Dat doe je door een mooie afbeelding voor je header uit te kiezen – dat is die langwerpige foto bovenaan de pagina. Zorg dat je klanten jouw salon meteen herkennen en zich ook op je pagina thuis voelen. Als je veel foto’s gebruikt, kun je er voor kiezen om deze van je huisstijl te voorzien. Denk bijvoorbeeld aan een kader met daarin de naam van je salon of aan een subtiel watermerk in de afbeelding.

Foto’s

Het gebruik van foto’s is absoluut een aanrader. Als je foto’s met mensen plaatst – denk bijvoorbeeld aan een foto met je team – dan zorgt dat voor leven op de pagina en het maakt je pagina persoonlijker. Je zult zien dat zo’n bericht vaak wordt ‘geliked’. De interactie bij een update met foto’s ligt bijna veertig procent hoger dan wanneer je enkel een link, tekst of video plaatst. Foto’s die je zelf maakt, scoren daarbij ook nog eens hoger. Vind je het lastig om goed beeldmateriaal te vinden of te maken, vraag dan bij je leveranciers na of ze rechtenvrij beeldmateriaal hebben dat je mag gebruiken.

Resultaat

Zijn we niet allemaal nieuwsgierig naar het resultaat van een behandeling? Met voor- en na-foto’s kun je laten zien wat er mogelijk is. Geef bij de foto uitleg, zodat iedereen ook weet wat je gedaan hebt en dat ze bij jou moeten zijn als ze ook dat resultaat willen behalen. Natuurlijk plaats je alleen foto’s in overleg met de klant.

Actualiteit

Speel in op de actualiteit. Dit kun je doen met een mooie afbeelding of door een speciale actie aan te kondigen op je pagina. Humor doet het ook altijd goed op Facebook. Gebruik je creativiteit en verras je lezers. Wist je bijvoorbeeld dat er bijna iedere dag van het jaar wel iets te vieren valt? Er zijn diverse sites te vinden die dit soort dagen op een rijtje hebben staan, zodat jij ze mooi kunt opnemen in je planning.

Meerwaarde

Let er bij ieder bericht dat je plaatst wel op dat het geen ‘overkill’ wordt aan informatie. Zorg daarom dat je niet alleen berichten deelt over wat er allemaal mogelijk is bij jou in de salon, maar geef bijvoorbeeld ook tips. Denk aan video’s waarin je – net als een vlogger – een bepaalde techniek toelicht of aan korte updates, waarmee men thuis direct aan de slag kan. Als een bericht meerwaarde heeft, zullen je volgers het veel sneller delen.

Acties

Mensen willen graag iets winnen. Dan denk je misschien aan het organiseren van een like-deel-win-actie, maar wist je dat dat eigenlijk helemaal niet mag van Facebook? Wil je het volgens de regeltjes doen, verloot dan een bepaalde prijs onder al je volgers. Of kies juist voor een actie in de salon, waarbij je de klanten motiveert om je op Facebook te volgen. Denk aan ‘Iedereen die deze maand op Facebook incheckt bij Salon X maakt kans op…’. Je beloont dan je huidige klanten en je creëert een ‘buzz’ op Facebook. De vrienden van die klant zien op Facebook dat die persoon bij jou in de salon heeft ingecheckt en kunnen eenvoudig je pagina bezoeken.

Diversiteit

Als je het maximale uit je Facebook-pagina wilt halen, dan wordt aangeraden om minimaal twee keer per week en maximaal twee keer per dag iets te plaatsen. Vijf tot tien berichten wekelijks zijn ideaal. Je wilt het niet steeds over hetzelfde hebben; een goede planning is dus essentieel. In je planning wissel je onderwerpen steeds weer af. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een vast stramien, waarbij je de ene dag een actueel bericht plaatst, de andere dag een update uit de salon, daaropvolgend juist een tip, gevolgd door een leuke video of foto-update.

Ben jij al actief met je Facebook-pagina en wil je graag je tips delen? Plaats ze in een reactie hieronder!

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren