Even binnenkijken bij Huidinstituut VANNU in Opheusden

Ondernemerstips | 4722 keer bekeken
Even binnenkijken bij Huidinstituut VANNU in Opheusden

Als je vanaf de A15 naar het centrum van Opheusden rijdt kun je het eigenlijk niet missen: Huidinstituut VANNU is gevestigd aan deze doorgaande weg, pal naast Nagel & Beautysalon 'The solution'. Deze salon is gespecialiseerd in  permanente make-up, piercings, powerplate en zonnebank. Twee salons naast elkaar in een gereformeerd dorp van circa 6000 inwoners, dat lijkt op het eerste gezicht toch niet de ideale vestigingsplaats voor een huidverbeteringsinstituut? Maaike Helmond, de eigenaresse van het huidinstituut, is juist erg tevreden over de resultaten die zij hier behaalt. "Als je maar onderneemt, als je de dingen maar anders doet dan anderen dan komt het vanzelf goed. Ik draai een omzet die ver boven het branchegemiddelde ligt".

Opleiding

Maaike volgde haar opleiding als allround schoonheidsspecialiste aan het Rijn IJsselcollege in Arnhem. Meteen na het behalen van haar diploma huurde ze een pand boven een huisartsenpraktijk in Kesteren en begon daarin haar eerste Schoonheidsinstituut 'de Betuwe'. Na drie jaar verhuisde ze naar de huidige locatie en veranderd haar naam in Huidinstituut VANNU. Samen met twee stagiaires,  Suzanne en Charlotte is ze dagelijks in haar salon te vinden. Op zaterdag werkt Hilde mee in het instituut en in de vakanties waar extra nodig is.

Welke klanten komen in je salon?

Ik heb op een kaart uitgetekend waar mijn klanten vandaan komen, ze komen namelijk niet alleen uit Opheusden, maar ook uit de directe omgeving. Het grootste gedeelte van mijn klanten (70%) doet er 10-15 minuten over om bij mij te komen, de rest zelfs langer. Ze kennen mij van evenementen die ik heb georganiseerd en ons pand is natuurlijk altijd goed zichtbaar. De klanten die in de beautysalon van mijn buurvrouw komen zijn totaal anders dan mijn klanten. We hebben eigenlijk nauwelijks overlap. 

Waarom komen ze naar jouw salon?

Ik ben gespecialiseerd in huidverbetering. We reduceren rimpels met bioskinjetting, met de T-Away verwijderen we pigmentvlekken, couperose en steelwratjes. Daarnaast werken we met professionele peelings en bindweefsel massage. Dit combineren we met voedingsadviezen. In mijn instituut heb ik een sapbar waar ik laat zien en proeven dat voeding en huidverzorging elkaar versterken. 

Prijsniveau

Voor een behandeling van 45 minuten vraag ik €47,50 euro, voor een 60 minuten behandeling €60,00 euro en voor een 1,5 uur behandeling €90,00 euro. De gemiddelde prijs voor een reiniging ligt op € 40,00 en een gemiddelde prijs voor een dag en nachtcrème rond de € 70,00 euro. De klanten hebben met deze prijzen geen problemen omdat ze ook resultaat zien van de producten en daardoor verkoopt het zichzelf.

Hoe krijg je nieuwe klanten?

Ik ben actief in mijn dorp en de omgeving en daardoor altijd zichtbaar. Ik werk daarbij graag samen met andere lokale ondernemers. Zo heb ik een gezamenlijke actie met een opticien gedaan waarbij hij zijn nieuwe zonnebrillenlijn lanceerde en waarbij ik mijn zonnebeschermingslijn onder de aandacht bracht. Ook heb ik het evenement Stijlvol Genieten in Residence Rhenen georganiseerd. Onder het genot van een walking diner konden mannen en vrouwen kennis maken met innovaties van lokale ondernemers. Denk bijvoorbeeld aan auto's, horloges, sieraden en natuurlijk ook beauty. Hier kwam mijn doelgroep op af en ik heb daar aan 100 mensen een bon uitgereikt voor een gratis kennismakingsbehandeling ter waarde van 75 Euro. Hier heb ik 43 nieuwe klanten aan  over gehouden. En natuurlijk draagt mijn pand bij aan een optimale zichtbaarheid. Op die manier vergeten de mensen je niet.

Ben je actief op Social Media?

Ja, ik ben vooral actief op Facebook. Samen met mijn stagiaire heb ik pas een leuk filmpje gemaakt over de inloopdag. Iedere vrijdag kun je bij ons zonder afspraak binnenlopen om je bovenlip te harsen of je wenkbrauwen te verven of om je wenkbrauwen te epileren veel mensen vinden deze inloopdag handig.

Met welke merken werk je?

Ik werk met Dermalogica omdat het geschikt is voor een brede doelgroep. Ze hebben voor ieder wat wils. Sinds twee jaar heb ik daar het merk Pascaud aan toegevoegd voor de klanten die een stap verder willen in huidverbetering.

Heb je last van de crisis

Nee, eerlijk gezegd heb ik daar geen last van. Mijn productomzet stijgt zelfs. Mensen komen ook naar mijn salon om alleen producten te kopen. Via mijn webshop wordt ongeveer 10% van de productverkoop gerealiseerd. Ik hanteer de normale verkoopprijzen. Ik zie het als service voor mijn klanten. Vaak breng ik snel nog even de producten aan huis. 

Hoe ziet de toekomst eruit?

Mijn medewerkster is begonnen aan de opleiding huidtherapeute. Ik denk dat een huidtherapeute een goede aanvulling is op het instituut. Zij werken met de zieke huid, ik maak een gezonde huid mooier. Ik zie ook de samenwerking met een dermatoloog erg zitten. Maar samenwerken met een botox arts vind ik niks. Volgens mij maak je de huid daar alleen maar minder mooi mee. 

Actief in de branche

Ik ben lid van Anbos. Het is een waardevol lidmaatschap als je actief deelneemt aan de regiobijeenkomsten en je krijgt kortingen op diverse workshops. Bovendien geeft het schildje aan je deur toch wel een extra uitstraling. Verder heb ik deelgenomen aan de Beauty Award in de categorie schoonheidsspecialiste van het jaar. Daar ben ik op een gedeelte tweede plaats geeindigd en daar ben ik trots op. Dit jaar doe ik weer mee in de categorie schoonheidssalon van het jaar en hoop ik uiteraard dat ik genomineerd wordt.

Boodschap aan andere beautyprofessionals

Mijn tip aan collega's: Blijf actief in je branche en in je lokale omgeving. Zorg dat je overal zichtbaar bent. Laat zien dat het goed met je gaat, plaats positieve berichten op bijvoorbeeld social media en de kranten.

Impressie video

Wil je zien hoe huidinstituut VANNU er van binnen uitziet?
Bekijk dan onderstaande video.


 

 

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren