Volg ons op

Search
Generic filters
Exact matches only

Als je als bedrijf bewust bezig bent met duurzaamheid, geeft dat niet meer een extra aanzien. Je bent niet meer een luxer bedrijf dan de anderen, en duurzaamheid is dus ook geen trend meer om mee te pronken. Het tegenovergestelde geldt wel; als je als merk niets doet met duurzaamheid, dan krijg je een slecht aanzien. Consumenten zullen je gaan overslaan. We leven in een wereld waar de klok begint te tikken als het aankomt om het redden van het klimaat. Het zal je dan ook kwalijk worden genomen als je hier niet iets aan doet.

Garnier is transparant

Veel bedrijven zijn stappen aan het zetten op het vlak van duurzaamheid. Het is belangrijk dat je als consument weet wat je koopt. Garnier heeft hierop slim ingespeeld, en heeft begin dit jaar een website gelanceerd waarop consumenten kunnen zien hoe duurzaam het product is dat ze willen aanschaffen. Jaarlijks maakt dit bedrijf zo’n 1.8 biljoen producten wereldwijd. Uit een onderzoek van Garnier onder 18000 mensen blijkt dat 73% duurzamer willen leven in 2021. De behoefte die het meest naar voren kwam, was het verminderen van het gebruik van plastic. Op hun website kun je per product zien wat de CO2 footprint is, het gebruik van water, de water kwaliteit, de waterverzuring, landbronnen, biodiversiteit, de luchtkwaliteit en de aantasting van de ozonlaag. Opvallend is dat er geen categorie gaat over de ethische verantwoordelijkheid van de productie. Toch geven ze wel een enorme transparantie over alle andere factoren.

De melkboer in een nieuw jasje

Foto: Anthony Tran

In Amsterdam draait er momenteel een pilot van het bedrijf This is Circular, dat een home & body variant heeft bedacht op hetzelfde concept als de melkboer. Net zoals je vroeger je volle flessen bij de melkboer kon kopen, en je de lege weer mee teruggaf, is dit eco-vriendelijke concept door deze partij overgenomen. Herbruikbare flessen gevuld met bijvoorbeeld bodywash of shampoo worden bij je afgeleverd. Bij je volgende levering worden je lege flessen weer meegenomen, gereinigd en opnieuw gevuld voor een volgende klant. Op deze manier bouw je aan een circulair systeem en draag je bij aan het verminderen van het gebruik van plastic.

Er zijn nog talloze andere duurzame concepten die de beautybranche zullen blijvend zullen beïnvloeden. Het is voor jou als bedrijf belangrijk om het concept te kiezen dat echt bij jou aansluit.

Renske Mennen is trendwatcher, met een focus op appearance en lifestyle. Ze is de founder van trendbureau Trend Agency Move, waarmee ze onderzoek doet naar trends en ontwikkelingen op het gebied van Appearance & Lifestyle. Renske schrijft maandelijks een trendcolumn voor beautyspot.nl. Ook verschijnt er elk seizoen een trendartikel in het magazine De Beauty Professional over trends en hun invloed ervan op de beautyindustrie. Wil je meer weten over Renske, lees dan hier wat ze allemaal doet, volg haar op Instagram, of neem een kijkje op haar website www.trendagencymove.com.

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde artikelen