Volg ons op

Search
Generic filters
Exact matches only

Botox is inmiddels een ingebed woord in onze maatschappij. In 2015 durfde Nederlandse celebrities er nog nauwelijks voor uit te komen dat deze behandelingen toen al op grote schaal werden ondergaan, met Linde de Mol als uitzondering op de regel. In de documentaire reeks ‘Sophie in de Kreukels’die toen werd uitgezonden was Linda de Mol vrijwel de enige die hier openhartig over durfde te praten. Nu, vijf jaar later, is het geen geheim meer dat zelfs twintigers veelvuldig gebruik maken van lipfillers en ook al hier en daar een spuitje zetten om de eerste rimpels tegen te gaan.

Project Face Design

Marsha Wichers is cosmetisch arts, en doet onderzoek naar de effecten van botox op lichamelijke expressie en de hiermee direct verbonden mentale kant. Ze heeft zichzelf als proefpersoon genomen. Wichers maakte opnames van haar gezichtsuitdrukking vóór en ná een volledige gezichtsbehandeling met botox, en concludeerde dat behalve de diversiteit in gezichtsmimiek achteruit ging, ook de aanwezigheid van het gevoel van bijvoorbeeld blijheid minder aanwezig was. Met deze eigen studie, genaamd Project Face Design, wil ze een discussie starten over de maatschappelijke en ethische kwesties die verbonden zijn met botox.

Perfectie is juist saai

Tegelijkertijd is het afzetten tegen geperfectioneerde beauty een steeds groter wordende trend. Fashion Journalism studenten van Central Saint Martins lanceerden onlangs een beauty-krant waar gephotoshopte perfectie echt not done is. Het wordt zelfs als ‘saai’ omschreven. De studenten zijn het vooral eens met de Amerikaanse artiest Andy Warhol . Hij schreef in 1977 in ‘The Philosophy of Andy Warhol’: “I’ve never met a person I couldn’t call a beauty.”

De beauty-krant genaamd Fester werd onlangs op London Fashion Week Men’s verspreid. Fester gaat om het vieren van uniekheid en individualiteit, en breken met het stereotype schoonheidsideaal. Deze studenten zijn influencers van een groep die nog op veel grotere schaal gaat volgen.

Trends om te volgen

Het is dus interessant om te zien dat enerzijds het ethische debat over botox moet worden aangegaan, en anderzijds een nieuwe jonge generatie de markt gaat betreden met enkel behoefte aan het mogen vieren van diversiteit. Deze trends zijn voor bedrijven en organisaties super belangrijk om in de gaten te houden. Als je deze trend negeert, zal de verbinding met je klant steeds lastiger worden.

Foto-credits: Marsha Wichers

Renske Mennen is trendwatcher van consumententrends, met een focus op appearance. Ze is de founder van haar eigen trendbureau Trend Agency Move, waarmee ze 24/7 onderzoek doet naar trends en ontwikkelingen. Renske schrijft maandelijks een trendcolumn voor beautyspot.nl. Ook verschijnt er elk seizoen een trendartikel in het magazine De Beauty Professional over trends en hun invloed ervan op de beautyindustrie. Wil je meer weten over Renske, lees dan hier wat ze allemaal doet, volg haar op Instagram, of neem een kijkje op haar website www.trendagencymove.com.

0

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde artikelen