De invloed van beautybloggers

Ondernemerstips | 1327 keer bekeken
De invloed van beautybloggers

Het aantal beautybloggers en -vloggers is enorm. Google maar eens op 'beauty blog' en je weet niet meer waar je moet beginnen. Deze manier van kennis delen, jezelf als fan of expert promoten en ervaringen delen van nieuwe producten of tools trekt wereldwijd iedere dag miljoenen bezoekers. De eigenaren van deze sites & youtubekanalen variëren van meisjes van 14 die helemaal into beauty zijn tot professionals die écht weten waar ze over praten en kennis willen delen. En het is geen Amerikaans tafereel waar wij Nederlanders te nuchter voor zijn. De zogenaamde influencers hebben ook in Nederland honderdduizenden kijkers die lid zijn van de kanalen en bij iedere nieuwe tutorial of testvlog aan de digitale lippen van de vlogger hangen. Hoeveel invloed hebben al deze blogs en vlogs op de beautymarkt?

Serieus geld

De echte influencers vertegenwoordigen met hun kanalen serieus geld. Volgens het vakblad voor online marketing wist Nikkie Tutorials met haar kanaal in twee maanden zo’n negentien miljoen euro aan PR-waarde te genereren. Ze heeft als professioneel visagist een enorm sociaal bereik met haar video’s. En dat is interessant voor bedrijven in de beautybranche die potentiële klanten willen bereiken. Advertentiebudgetten die voorheen alleen naar printmedia of televisie gingen, worden nu voor een belangrijk deel ingezet op de kanalen van populaire beautybloggers en -vloggers. Of in de vlogs van andere influencers (denk aan BN-ers, fashion-, lifestyle-, fitness- of healthbloggers of vloggers die zich specifiek richten op doelgroepen als moeders, vrouwen boven de veertig, hoogopgeleide vrouwen in het bedrijfsleven, et cetera. Waar je vroeger als cosmeticamerk je product alleen liet testen door redacties in de tijdschrift, koop je nu ook ‘reclame' in bij bloggers en vloggers. De advertentiebanners, pop-ups en video’s zijn op de populaire sites even aanwezig als bij een site als nu.nl. Zoals gezegd: er gaat serieus geld om in deze markt.

Professionele beautybranche

Waar het in het grote gros van alle beautyblogs en vlogkanalen aan ontbreekt is vakinhoudelijke kennis. Het zijn de cosmetica- en make-upmerken die voor de consument gemakkelijk te koop zijn bij de drogist of natuurlijk online via de vlogger, die worden gepromoot. De hoogwaardige professionele huidverzorgingsmerken of nagelproducten die je alleen via een professional kunt aanschaffen, komen in mindere mate voorbij in alle communicatie. Een goede vlogger die met inhoudelijke kennis over huidverbetering laat zien wat de meerwaarde van een schoonheidsspecialist is. Visagisten en nagelstylisten inspireren elkaar wereldwijd al met vlogs van professionals, maar huidverbetering is nu eenmaal niet in één behandeling zichtbaar. Dit soort vlogs nemen dus meer tijd in beslag om gemaakt te worden en ook de trends zijn minder veranderlijk dan bij de andere vakgebieden.

Aandacht voor beauty

Het huidige aanbod aan beautyblogs, vlogs, youtubekanalen en instagramaccounts hebben veelal niet de kwaliteit of kennis die wij als vakprofessionals in huis hebben. Hier en daar kom je zelfs verschrikkelijke adviezen tegen waarvan je hoopt dat niemand ze opvolgt. Dat is het grote voordeel en nadeel van het internet: het is vrij toegankelijk voor iedereen om jezelf als beauty-expert te profileren. Waar je vroeger in een vriendenboekje als droomberoep voor later ‘juffrouw' of ‘dierenarts’ invulde, staat daar nu met kleurige letters ‘vlogger’. De aandacht voor beauty en uiterlijke verzorging is in ieder geval gunstig, zeker als meer en meer professionals hun echte vakkennis gaan delen.
Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren