De bibbers van netwerken

Je bent een prima ondernemer. Hebt een redelijk goed lopend bedrijf. Staat open voor tips en adviezen en leest en hoort graag wat je nog zoal zou kunnen verbeteren. Met de inrichting van je bedrijf heb je geen moeite, alles ziet er tot in de puntjes verzorgd uit. Leergierig als je bent is je vakkennis meer dan op peil. Ook voor het bijhouden van je website of het opstellen van een advertentie draai jij je hand niet om. Je hebt echter nog wel ruimte om te groeien en leest van regelmatig dat netwerken dé ultieme manier is om je business te laten groeien. En laat dat nou net datgene zijn waar je niet goed in bent… Wat je niet graag doet. Waar je zelfs een klein beetje nerveus van wordt.

Netwerken is voor jou niet net als werken, nee, voor jou is het keihard werken. En dan krijg je er ook nog eens niet de energie en kick van die het anderen schijnt te geven. Gelukkig ben je echt niet de enige die daar last van heeft... Natuurlijk niet! En hoewel ik niet beloof dat jij jouw eerstvolgende netwerkgelegenheid direct met stuiterende energie afsluit, wil ik je hier wel een paar dingen uit de doeken doen die in ieder geval een paar andere mensen, die van hetzelfde last hadden als jij, hebben geholpen:

  • Netwerken is contact maken met andere mensen: praten, mailen, knipogen, sms-sen, ‘liken’, aanraken, ‘delen’, ... En dat doe je dus waarschijnlijk al de hele dag! Met vrienden, vriendinnen, familie, klanten, leveranciers, collega’s, ouders van school of sportclub, ontmoetingen bij een borrel, noem maar op.
    Door het maken van contact weet de ander dat jij bestaat.
     
  • Zodra je van elkaar weet dat je bestaat merk je dat je:            
    A. de ander heel leuk vindt of
    B. de ander wel aardig vindt of
    C. de ander echt niet leuk vindt
    De ander komt ook tot één van deze 3 conclusies. Hoe jij doet of wat jij precies vertelt, heeft daar helemaal geen invloed op! Dat is pure chemie. Dus kun je gewoon jezelf zijn en hoef je helemaal niet je best te doen om aardig of zelfs leuk gevonden te worden.
  • De mensen die je ‘echt niet leuk vindt’ (C dus) kun je rustig in hun eindeloze verhaal onderbreken en zeggen dat het ‘naar jouw idee niet zo klikt’ en ‘dat je hem of haar veel succes wenst en nu graag iets anders wilt gaan doen’ (een drankje halen, naar het toilet gaan, met iemand anders praten). Daar doe je die ander een ontzettend groot plezier mee. Deze persoon liep namelijk de kans enorm veel tijd en energie aan jou te verspillen, hoe fijn dat jij hem of haar daarvoor behoedt hebt.
     
  • Met de mensen uit de categorie A en B kun je (als je wilt) het contact uitbreiden. Praat over de dingen die je interesseren. Vraag naar dingen die je interesseren. Vraag dus niet aan een automonteur hoe een hybride motor nou precies werkt als dat je niet boeit. Wat je misschien wel graag van hem (of haar) hoort is hoe die persoon de boekhouding regelt of aan nieuwe klanten komt of de verdeling werk/privé ervaart.
     
  • Leer meer mensen kennen en laat andere mensen jou kennen. Neem er de tijd voor. Als ze je kennen, leren ze ook wat jij doet. Misschien wel helemaal niet interessant voor henzelf. Maar omdat ze JOU kennen, als persoon, zullen ze elke potentiële klant die op hun pad komt wel naar jou doorverwijzen. Mensen doen namelijk het allerliefst dingen (en dus ook zaken) met.... andere mensen!

Ik moet alweer rennen naar mijn volgende ‘netwerkbijeenkomst’: de kinderen van school halen... Ondertussen hoop ik dat jij hier wat aan hebt gehad. Schroom niet om je ervaring, mening of anderszins hieronder te delen.
Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren