Volg ons op

Search
Generic filters
Exact matches only

Een nieuwe TikTok trend is opgedoken, en deze keer is het er een die je niet zomaar verwacht. Er is namelijk een anti-beauty-trend ontstaan. In plaats van het toevoegen van filters die aan het online schoonheidsideaal voldoen, worden ze deze keer massaal verwijderd.

Social media staat al jaren in het teken van digitale schoonheid: dit is een schoonheid die enkel online te creëren is. Zelfs wanneer we naar de wereld gaan kijken door techno lenzen – en het online en offline leven volledig zal vermengen – zullen deze op uiterlijk gerichte trends vooral mogelijk zijn dankzij de digitale wereld. Lang geleden was Photoshop een van de eerste manieren om beelden te vervormen en om een surrealistische werkelijkheid te creëren. Via gemakkelijke filters op social media kon vervolgens een gladde huid gecreëerd worden. Facetune werd niet voor niets een onwijs populaire app. Hiermee werd het mogelijk om de ‘perfecte selfies’ te creëren zonder dat je daarvoor een computer met dure software van Adobe nodig had. Het was het einde der tijden voor wallen, onderkinnen en onzuiverheden. Het is al enige tijd niets nieuws meer om je volledige gezicht te vervormen voordat je een video online zet. Je hebt als het ware een online alter ego.

Deze anti-beauty trend was onvermijdelijk. Waar een trend is, komt vroeg of laat een tegentrend. Het laat zien dat een groep mensen klaar is met de gemaakte schoonheid, en dat er meer behoefte is aan natuurlijke schoonheid. Deze TikTok hype is een voorbode voor een groei naar meer natuurlijke schoonheid in zowel de media als onderling op social media. Dit wil overigens niet zeggen dat het het einde der tijden is van de gemaakte en geperfectioneerde schoonheid. Deze laatste zal ongetwijfeld verder groeien, maar het is interessant om te gaan zien welke nieuwe vormen deze gaat aannemen. 

We kunnen dus nog zeker niet spreken van ‘the end’, maar ten minste van een ‘new beginning’. 

Check hier de TikTok compilaties.

 

Renske Mennen is toekomstdenker, en business coach, met een focus op een bewuste lifestyle. Renske helpt toekomstbewuste ondernemers om zich trendbewust te profileren. Renske schrijft maandelijks een trendcolumn voor beautyspot.nl. Ook verschijnt er elk seizoen een trendartikel in het magazine De Beauty Professional over trends en hun invloed ervan op de beautyindustrie. Wil je meer weten over Renske, neem een kijkje op haar website www.renskemennen.com.

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Gerelateerde artikelen