Volg ons op

Search
Generic filters
Exact matches only

Kinderen worden van school naar huis gestuurd, omdat ze hun haar op een natuurlijke manier dragen. Dit klinkt voor witte mensen wellicht als iets onmogelijks, maar uit onderzoek blijkt dat zwarte tieners hier op grote schaal mee te maken hebben. Onder de vijfhonderd ondervraagden blijkt 51%  dit wel eens te hebben meegemaakt. Onder zwarte volwassenen blijkt 63% wel eens gediscrimineerd te zijn om dezelfde reden. Er wordt steeds meer bekend over discriminatie rondom afro haardracht, en er wordt ook steeds meer opgestaan om hier tegen te strijden.

Dove ondertekent de Halo Code
Een groep jonge zwarte activisten heeft Halo Collective opgericht. Dit is een organisatie die voor een toekomst zonder haar discriminatie strijdt. Ze vragen zowel scholen als bedrijven om verschillende haarstijlen te vieren, in plaats van te discrimineren. Dove, het dochterbedrijf van Unilever, was in december 2020 het eerste bedrijf dat de Halo Code heeft ondertekend. Nikki Comiskey, Dove UKI marketing manager zei: “Wij geloven dat de individualiteit van haar gevierd moet worden, en daarom is Unilver UK & Ierland het eerste bedrijf dat de Halo Code support. We geloven dat het een belangrijke stap is voor de volgende generatie om te strijden voor gelijkheid van verschillende ethniciteiten.”

Dove heeft begin dit jaar ook hun eigen fonds opgericht om haardiscriminatie tegen te gaan en om zo de zwarte community in de UK te supporten. Het fonds heet CROWN, en betekent voluit Create a Respectful and Open World For Natural Hair. Hun doel is om £170,000 te investeren in 2021.

App voor haar met textuur
Er gebeurt meer in de beauty branche rondom inclusiviteit van haarstijlen. Carra is bijvoorbeeld een nieuw platform dat unieke haartypes met een haarexpert verbindt, zodat iedereen persoonlijk advies krijgt over styling, het gebruik van producten en verzorgingsroutines. Als je een account neemt bij Carra doe je een korte quiz om in beeld te brengen wat de haarproblemen zijn. Denk hierbij aan gespleten punten, haarbreuk, langzaam groeien, en nog veel meer andere mogelijke zorgen. Na een digitale intake zal je persoonlijk advies krijgen over hoe jij je haar het best kunt verzorgen. Het interessante aan deze app is dat het speciaal ontwikkeld is voor mensen met textured hair, zoals afro, curly textured hair of coily textured hair.

Haar inclusiviteit is iets dat steeds meer op de voorgrond treedt, om ook op dit vlak weer een extra stukje gelijkheid te creëren in de wereld.

Renske Mennen is trendwatcher, met een focus op appearance en lifestyle. Ze is de founder van trendbureau Trend Agency Move, waarmee ze onderzoek doet naar trends en ontwikkelingen. Renske schrijft maandelijks een trendcolumn voor beautyspot.nl. Ook verschijnt er elk seizoen een trendartikel in het magazine De Beauty Professional over trends en hun invloed ervan op de beautyindustrie. Wil je meer weten over Renske, lees dan hier wat ze allemaal doet, volg haar op Instagram, of neem een kijkje op haar website www.trendagencymove.com.

0

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde artikelen