Volg ons op

Search
Generic filters
Exact matches only

In China is het niet vreemd meer: even swipen via een app en je ziet direct hoe een upgrade van jouw gezicht na een cosmetische ingreep eruit ziet. Je kunt in de app ook meteen een afspraak maken met een chirurg, en zelfs een aanvraag doen voor een krediet zodat het voor je wordt betaald. Makkelijker dan dit kan het bijna niet meer.

In China wordt cosmetische chirurgie steeds populairder. In 2014 ondergingen zo’n 7 miljoen Chinese mensen een behandeling, terwijl de metingen drie jaar later uitkwamen op bijna 16,3 miljoen. De groei aan populariteit maakt dat het logisch te verklaren is dat de swipe-apps als So-Young en GengMei zijn gecreëerd. Er is een gebrek aan vertrouwen in de resultaten van de Chinese zoekmachine Baidu, over de keuze uit plastische chirurgen. Dat is een van de redenen van het succes van de app.

Aantal cosmetische ingrepen met 100% gestegen
Nu zijn cosmetische ingrepen niet alleen in China steeds populairder geworden. Ook cijfers van ons buurland Engeland laten bijzonder opvallende veranderingen zien. Het blijkt zo te zijn dat sinds de lockdown er een enorme groei is in de behoefte om aanpassingen te maken aan het lichaam. Diverse klinieken rapporteerden een verdubbeling van het aantal afspraken na de eerste lockdown. De verwachting is dat het in december nog drukker gaat worden. Velen hiervan kiezen voor het eerst voor een cosmetische ingreep.

Het is natuurlijk interessant om op te merken dat juist op het moment dat er geen enkel feestje is en ieders sociale contacten lager liggen dan ooit, er nog nooit zoveel boekingen zijn geweest. De zoom-face, die sinds de eerste lockdown al heel vaak is benoemd, speelt een grote rol in de stijging van het aantal cosmetische ingrepen. Ze worden ook wel ‘anti-Zoom’ behandelingen genoemd. Carrièregerichte mensen tussen de 35 en 55 jaar oud staren ineens uren lang naar zichzelf en concluderen dat ze een ingreep willen. Fillers om de wangen mee op de vullen is momenteel enorm populair. Jongeren blijven ook behandelingen ondergaan, maar zij kiezen steeds minder voor traditionele fillers en steeds meer voor behandelingen waarbij hun eigen lichaam als natuurlijke bron wordt gebruikt. Jongeren detoxen op allerlei fronten, dus het injecteren van ‘toxische’ stoffen past niet bij hun lifestyle.

Het is een kwestie van tijd tot de Chinese swipe apps in Nederland ook populair zullen worden.

Renske Mennen is trendwatcher, met een focus op appearance en lifestyle. Ze is de founder van trendbureau Trend Agency Move, waarmee ze onderzoek doet naar trends en ontwikkelingen. Renske schrijft maandelijks een trendcolumn voor beautyspot.nl. Ook verschijnt er elk seizoen een trendartikel in het magazine De Beauty Professional over trends en hun invloed ervan op de beautyindustrie. Wil je meer weten over Renske, lees dan hier wat ze allemaal doet, volg haar op Instagram, of neem een kijkje op haar website www.trendagencymove.com.

0

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde artikelen