Volg ons op

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

In de salon hebben we prachtige producten voor handen, en kijken we vol trots naar onze mooie ingerichte vitrines en verkoopwand. Maar het is wel de bedoeling dat deze producten ook verkocht worden. Toch vinden veel van ons het “eng” om te verkopen, of om tijdens en na de behandeling te adviseren over thuisverzorging.

Vertel over het product

Een veel genoemd bezwaar is “Ik wil het niet aansmeren” maar ook “De behandeling is al vrij prijzig, de klant zal vast niet nog meer willen uitgeven“. Maar Niet Invullen Voor Een Ander (NIVEA). Jij bent een professional, de klant verdiend een eerlijk advies en wat zij er mee doet is aan haar. Nee heb je en Ja kun je krijgen, maar je moet er wel om vragen.

Ik geef je een voorbeeld. Bij de kassa van een bekende schoenenketen kocht ik afgelopen najaar een paar fraaie laarzen. Bij de kassa wees de vriendelijke dame mij erop dat mijn laarzen er baat bij hebben als ik ze regelmatig inspuit met een vocht- en vuilafwerende spray. Aangezien ik een flink bedrag voor de laarzen ging neerleggen, leek mij die € 11,- voor het onderhoud ervan ook geen verkeerde aankoop. “Had u verder nog iets nodig?” Oh ja, dacht ik, de veters van mijn partners werkschoenen zijn aan vervanging toe! “Doet u mij ook maar een setje van die zwarte veters“. En zo kocht ik in totaal voor € 17,- meer dan voorgenomen.

Vaak gaat het tijdens de behandeling nog wel goed, we vertellen over het product, wat het is en wat het voor de huid doet. Maar bij het afscheid laten we kansen liggen. Er wordt met geen woord meer gerept over het product, er wordt niet gevraagd of de klant nog iets nodig heeft om thuis de verzorging van de huid voort te zetten en we halen het vaak al helemaal niet in ons hoofd om het desbetreffende product ook even uit de kast te halen om te laten zien.

Maar twee dagen later loopt jouw klant langs die grote parfumerie en ziet zij in de etalage een aanbieding staan. Een hydraterende en verstevigende gezichtscrème! En laat dat nou net zijn wat jij tijdens je behandeling vertelde voor haar huid te gebruiken. 1-0 overwinning voor de parfumerie!

Stel doelen voor jezelf

Het is zo gemakkelijk om je omzet te verhogen door simpelweg te adviseren en aan te bieden. Stel jezelf het doel om bijvoorbeeld je dagomzet met 15% te verhogen door bijverkoop. Vind je het eng om een verkoopadviesgesprek te houden? Oefen dit dan. Vraag een vriendin of familielid om de klant te zijn en vraag om feedback. Heb je extra stimulans nodig? Stel jezelf een beloning als je je gestelde doel hebt gehaald en stel daarna je doel bij naar bijvoorbeeld 20%. Zeker bij de meer kostbare merken moet dit een percentage zijn dat makkelijk te halen is. Je kunt je doel natuurlijk ook in aantallen uitdrukken als je dat makkelijker vindt. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je per dag minimaal drie producten verkoopt.

Dit artikel is geschreven door Daphne Neufeglise


Gerelateerde artikelen