
De beauty industrie houdt zich druk bezig om producten te ontwerpen die passen bij de wereld van vandaag. Trends zijn er op verschillende niveaus. Sommige blijven jarenlang voortgaan, en andere verdwijnen na een jaar. Klimaatsverandering is een trend waarvan we weten dat het nog heel veel jaren zal doorgaan. Daarom is de beauty industrie al een hele poos aan het nadenken over manieren om de branche te verduurzamen.
Duurzame make-up doekjes
Naast de plasticvrije verpakkingen, de navulbare verpakkingen en de watervrije producten is er nu een nieuw ontwerp op de markt, namelijk duurzame make-up doekjes. Deze doekjes lossen op in water om zo het milieu te beschermen. Momenteel worden er jaarlijk zo’n 11 miljard make-up doekjes weggegooid. Elk stuk heeft zo’n 100 jaar nodig om biologisch af te breken. Je kunt je inbeelden dat dit – naast alle andere vervuilende producten die er dagelijks bijkomen – een enorme belasting is voor het milieu.
Het Australische schoonheidsmerk Conserving Beauty is de uitvinder van de doekjes, genaamd InstaMelt. Ze werken hetzelfde als de make-up doekjes die momenteel al op de markt zijn. Je reinigt gemakkelijk je gezicht met dit geoliede doekje. Na gebruik gooi je het alleen niet in de prullenbak, maar ‘gooi’ je het op een plek waar sowieso water wordt verbruikt, zodat het kan oplossen. Denk bijvoorbeeld aan de wc of douche. Ook wanneer ze per ongeluk in de prullenbak belanden kost het maar 14 dagen voordat ze biologisch afgebroken zijn.
Bijkomend voordeel voor het riool
Behalve het voordeel voor het milieu, kunnen deze doekjes ook nog eens een hele hoop rioolverstoppingen voorkomen. Vochtige doekjes zijn namelijk vaak de oorzaak van verstoppingen. Nederlandse cijfers zijn niet exact bekend, maar volgens het bedrijf Sydney Water wordt tot 75% van de verstoppingen hierdoor veroorzaakt. Stel je voor dat er wereldwijd wordt overgestapt op water afbreekbare doekjes. Dit levert voordelen op verschillende vlakken op.
Goed zijn voor zowel je huid als de planeet kan blijkbaar gewoon tegelijkertijd.
Reacties