Volg ons op

Search
Generic filters
Exact matches only

Glycerine en hyaluronzuur: het zijn zomaar twee cosmetische termen waar consumenten aan gewend zijn. Ondanks deze wetenschappelijke benamingen hebben velen geen idee van van de grote hoeveelheid aan natuurlijke ingrediënten die worden gebruikt om cosmetica, haarproducten en huidverzorging te creëren. Dit klinkt in eerste instantie misschien juist positief, omdat het de trend is om zoveel mogelijk natuurlijke ingrediënten te gebruiken, maar als je dit gegeven op een diepere laag onderzoekt kom je er achter dat de beautywereld hierdoor invloed heeft op het uitputten van de aarde. 

Regeneratieve landbouw in de beauty branche

Vanwege dit probleem houden onderzoekers zich bezig met het ontwikkelen van duurzamere technieken om schoonheidsproducten mee te creëren. Inmiddels is er een nieuwe (oude) methode toegepast in de beauty industrie die als doel heeft om de natuur niet uit te putten, maar om juist zijn kracht en voedingswaarde te behouden. Het gaat hier om regeneratieve landbouw. Bij deze methode wordt er onder andere gebruik gemaakt van technieken zoals het aanbrengen van bodembedekkers die de grond voeding geven, het wisselen van verschillende gewassen op hetzelfde stukje land zodat de bodem niet uitgeput raakt, en het composteren van de aarde.

Deze methode is niet nieuw, maar het verschil is dat beautymerken het belang beginnen in te zien van het werken met natuurlijke ingrediënten die volgens deze regeneratieve technieken worden verbouwd. Het is vele malen duurzamer dan grondbewerking waarbij het land wordt omgeploegd, of monocultuur waarbij steeds hetzelfde gewas in grote getale wordt geteeld. Chemicaliën als bestrijdingsmiddel zijn al helemaal niet goed voor de vruchtbaarheid van de aarde. Volgens de berekende cijfers die aangeven in wat voor klimaatstoestand we terechtkomen in 2050, zullen er tegen die tijd zo’n 1 miljard klimaatsvluchtelingen zullen zijn. Dit vergroot de motivatie om te stoppen met het uitputten van de aarde.

Beautymerken nemen verantwoordelijkheid

DAMDAM is een voorbeeld van een Japans beautymerk dat uitsluitend werkt met deze duurzame regeneratieve landbouwtechniek. Voor hun gezichtsverzorging werken ze met ingrediënten die hun voorouders hebben samengesteld, en om deze formules te produceren hebben ze de handen ineen geslagen met boeren die enkel werken met respect voor de aarde, de grond en de biodiversiteit. Naast DAMDAM volgen er nu langzaam maar zeker ook andere beautymerken die beginnen te werken volgens deze technieken. Het is een begin naar een nieuwe fase van een duurzamere beauty-industrie.

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Gerelateerde artikelen