Volg ons op

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Dit artikel is geschreven door Gerben de Jong van FYS Group


Neem een leeg papier. Teken een lijn in het midden . Aan de ene kant schrijf je al je materiële activa op. Dingen zoals voorraad, apparatuur, producten en je website.

Aan de andere kant maak je een lijst van je immateriële activa. Zaken zoals intellectueel eigendom, handelsmerken , merknamen, de vaardigheden van je team,  je database , reputatie en het vertrouwen dat je met de tijd hebt opgebouwd. 

Bekijk nu je lijsten. Welke dingen kunnen je concurrenten zonder al te veel moeite vervangen, of ook verkrijgen? Wat blijft er over?

Om een schoonheidsinstituut op te bouwen werken we vaak het hardst aan de zaken die vervangbaar zijn. We geloven graag dat de aantoonbare, materiële waarde die wij kunnen bieden, ons een concurrentievoordeel geeft. Het goede cosmeticamerk, of het kopje koffie dat we schenken. 

Maar in een wereld met duizenden cosmeticamerken en op elke straathoek een schoonheidssalon moeten we dieper nadenken over wat echt belangrijk is voor onze klanten.

Mensen hechten veel waarde aan de dingen die niet over de toonbank gaan. Het blijkt dat vertrouwen de meest schaarse hulpbron is die we hebben.

Als je wilt bouwen aan een serieus succesvolle salon, steek je de meeste tijd in die dingen op je lijst die niet zijn door te strepen


Gerelateerde artikelen