Bijna helft van schoonheidsspecialisten slecht telefonisch bereikbaar

Ondernemerstips | 1307 keer bekeken
Bijna helft van schoonheidsspecialisten slecht telefonisch bereikbaar

Bijna de helft van alle schoonheidsspecialisten in Nederland is tijdens kantooruren regelmatig slecht telefonisch bereikbaar. En dat is iets minder goed dan het gemiddelde Nederlandse bedrijf, waar 60 procent van de telefoon opgenomen wordt. Dat blijkt uit onderzoek van Telefoonboek.nl op basis van feedback voor 150.000 bedrijven en een online onderzoek onder 3.700 consumenten. 

Kwart van potentiele klanten gaat naar concurrent
Bijna 30 procent van de consumenten die het bedrijf niet konden bereiken per telefoon, belde voor een bestelling, afspraak of een reservering. “Dit percentage consumenten belt dus heel gericht en kan in het geval van schoonheidsspecialisten direct een klant of omzet kosten, terwijl de ondernemers in ons kwalitatieve onderzoek[2] wel aangeven het belang van telefonische bereikbaarheid te kennen” licht Petra van Dreumel van Telefoonboek.nl toe. Ruim 35 procent wilde informatie over een dienst of product en 7 procent een prijsopgave. Verder geeft één op de vier personen aan naar een concurrent te gaan wanneer ze het bedrijf niet telefonisch kunnen bereiken. 
Opvallend is ook dat ondernemers hun telefonische bereikbaarheid beter inschatten dan dat deze daadwerkelijk is en de impact van slechte bereikbaarheid onderschatten. Niet alleen lopen zij potentiële klanten mis, maar niet-bereikbare bedrijven scoren ook slecht op service, kwaliteit en algemene indruk. Met de introductie van Places Antwoordservice wil Telefoonboek ondernemers de mogelijkheid bieden om hun telefonische bereikbaarheid te verbeteren. “Bedrijven kunnen hiermee de telefoon laten beantwoorden door een persoonlijke assistente op momenten dat zij zelf niet bereikbaar zijn”, licht van Dreumel toe. “Juist service-gerichte branches zoals de schoonheidsbranche heeft hier veel baat bij. Als schoonheidsspecialiste kun je vaak niet de telefoon beantwoorden wanneer je met een klant bezig bent, maar wil je ook geen slechte telefonische service bieden.” 

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren