Bevorder je omzet met deze vier stappen

Ondernemerstips | 1975 keer bekeken
Bevorder je omzet met deze vier stappen

Verkopen is een vak apart. Tijdens een behandeling kun je heel enthousiast vertellen over de promoties die er op dat moment zijn, maar dan breekt het verkoopmoment aan en gaat het mis! Je bent behouden want je wilt natuurlijk niet opdringerig overkomen en je client heeft ook nog eens aangegeven wat ‘krap’ te zitten deze maand. Vaak blijft de verkoop van producten dan achterwege. Vind je dit herkenbaar? Lees dan dit artikel waarin ik je vier handige tips geef die je direct in de praktijk kunt gebruiken.


Stap 1: Stel gerichte vragen

Als je de behandeling start dan wil je graag eerst dat je cliënt comfortabel ligt: lekker warm, een goede ondersteuning van de rug, etcetera. Je begint vervolgens met het reinigen van de huid. Het gesprek begint meestal met: Hoe gaat het met je of hoe was je vakantie of weekend? Dat hoort natuurlijk ook zo, je bent als schoonheidsspecaliste betrokken bij je client.

Kies echter wel een moment in het begin van de behandeling om gerichte vragen te stellen, je wilt namelijk een aantal zaken weten van je bestaande client:

  • Heb je de afgelopen weken problemen gehad met de huid conditie? (puistjes, schilfers, jeuk)
  • Ben je consequent geweest in het gebruik van dag/nachtcrème/serum/masker/scrub?
    Zo nee.... Waarom niet en wat heb je wel gedaan? Benadruk altijd het positieve en aan het einde van de behandeling kom je terug op een beter gebruik van bijvoorbeeld een product waarvan jij vindt dat dat de huidconditie gaat verbeteren.

Op deze manier laat je je deskundigheid als specialiste merken en heb je alvast informatie waar je later op terug gaat komen.


Bij nieuwe clienten is er vaak weinig tijd voor een intakegesprek en zijn de behandelingen van de dag achter elkaar geboekt. Daarom is het ‘vraagmoment’ tijdens de reiniging erg belangrijk. Stel de volgende vragen:

  • Welke huidverzorgingsproducten bent u gewend te gebruiken en wanneer gebruikt u het? ‘s ochtends/s’avonds/wekelijks?
  • Welk doel hebben de producten die u gebruikt: is het voor een droge/vette huid of bijvoorbeeld anti-aging?

Stap 2: Voorkom aannames

Probeer niet meteen aan of in te vullen wat de cliënt zegt maar vraag door: Waarom en wanneer gebruikt u het? Hoe gebruikt u het? Als schoonheidsspecialiste gaan we er vaak vanuit dat de ander wel kennis heeft van huidverzorging, maar je cliënt heeft natuurlijk niet de expertise die jij hebt, dus blijf advies geven.

behandeling

Stap 3: Toon je deskundigheid

Voor het afrekenen plaats gaat vinden breekt het ‘verkoopmoment’ aan. Als specialiste vertel je je bevindingen over de conditie van de huid. Je zet 3 of 4 producten op de balie of je gaat naast de cliënt zitten met de producten en je vertelt kort per product hoe het gebruikt moet worden en welke resultaten ze kan verwachten.


Stap 4: Blijf adviseren

Gedurende de behandeling kun je bijvoorbeeld te horen krijgen dat je cliënt gaat scheiden of ze kunnen niet op vakantie omdat de belasting aanslag erg hoog was. Probeer je daar niet door te laten beïnvloeden… hoe moeilijk dat ook is! Neem het voor kennisgeving aan, maar meer niet. Blijf aan het einde van de behandeling wel advies te geven, je cliënt geeft wel aan of ze een aankoop gaat doen of niet. Advies geven moet wel doorgaan want je wilt toch het beste voor de huid van je cliënt?

Veel succes met deze praktische tips!

Dit artikel is geschreven Saskia de Valois, gepassioneerde schoonheidsspecialiste en directeur van De Valois Cosmetics BV

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren