Bedrijfskleding voor de schoonheidsspecialist

Ondernemerstips | 2129 keer bekeken
Bedrijfskleding voor de schoonheidsspecialist

Welke eisen worden gesteld aan wat je kunt dragen in de salon en hoe zit het met de belasting? Kun je de gekochte kleding als kosten opgeven? We gingen voor je op onderzoek uit.

Voorwaarden aan bedrijfskleding

De eisen die gesteld worden aan de beautyprofessional op het gebied van kleding zijn afhankelijk van in welke tak jij werkzaam bent. Zo zijn er voor de schoonheidsspecialist, pedicure en visagist via het Centrum voor Ambachtseconomie handige toolkits te vinden waarin al deze eisen zijn samengevat. Twijfel je nog, dan kun je altijd contact opnemen met de brancheorganisatie of arbodienst. Eisen aan kleding worden namelijk in het kader van veiligheid bepaald door de arbo.

Kledingeisen voor schoonheidsspecialist

Voor de schoonheidsspecialist geldt volgens de Arbocatalogus van de schoonheidsspecialist (Zoetermeer, 2009) dat bedrijfskleding korte mouwen heeft én de eigen kleding afdekt. Deze dient tevens goed wasbaar te zijn op ten minste 60 graden Celsius. Je dient tenslotte voldoende bedrijfskleding te hebben, zodat je dagelijks schone kleding aan kunt trekken in het kader van de hygiëne. Bedrijfsschoenen zijn gemakkelijk te reinigen, hebben een dichte neus, zijn ademend, veroorzaken zo min mogelijk geluidsoverlast én zijn goed passend.

Zijn de kosten van bedrijfskleding aftrekbaar?

Allereerst is het van belang of je de kleding vergoedt of verstrekt aan de werknemer. Als je dat namelijk doet, dan ziet de Belastingdienst het als loon aan de werknemer. Stel je de kleding ter beschikking aan de werknemer, dan is deze – als er aan verschillende regeltjes wordt voldaan – onbelast, zolang het werkkleding is en geheel of gedeeltelijk op de werkvloer wordt gedragen.

Wat is werkkleding eigenlijk?

De Belastingdienst kenmerkt kleding als bedrijfskleding wanneer er wordt voldaan aan één van de onderstaande voorwaarden.

  • De kleding is alleen geschikt om tijdens het werk te dragen.
  • De kleding is voorzien van een duidelijk zichtbaar beeldkenmerk van het bedrijf, dat in een denkbeeldige rechthoek – gemeten van de ene naar de andere uiterste hoek van het logo – een oppervlakte heeft van tenminste 70 cm2.
  • De kleding aantoonbaar achterblijft op de werkplek.
  • De kleding ter beschikking wordt gesteld, omdat de Arbeidsomstandighedenwet dit voorschrijft. Aan de volgende voorwaarden moet dan wel worden voldaan: er dient een arboplan aanwezig te zijn waaraan de kleding voldoet, de kleding wordt vooral tijdens werktijd gedragen en de werknemer hoeft geen eigen bijdrage te betalen.
  • De kleding een uniform of overall betreft.

Wat is een uniform?

Associeer je bedrijfskleding – die door een groep werknemers wordt gedragen - meteen met een bedrijf of een beroep, dan spreekt de Belastingdienst over een uniform. Als een kledingstuk onderdeel is van een uniform, dan wordt het ook als werkkleding gezien. Of je het ook los kunt dragen en zelfs buiten werktijd maakt dan niet meer uit. Nu kun je over die omschrijving van een uniform – denk aan de herkenbaarheid van het stewardessenpakje tot aan de stoere outfit van de politie – natuurlijk discussiëren. Om dat te voorkomen kun je het beste even contact opnemen met de Belastingdienst, zodat zij kunnen beoordelen of de kleding die wordt gedragen als uniform wordt beoordeeld.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren