Volg ons op

Search
Generic filters
Exact matches only

We leven in een wereld waar de focus van beauty vooral op het uiterlijk is gericht. De selfie-cultuur is niet meer weg te denken, apps om beelden gemakkelijk mee te photoshoppen zijn mainstream, en botox en andere cosmetische ingrepen voor het optimaliseren van de schoonheid zijn geheel genormaliseerd.

Schoonheid voor blinden
Maar heb jij je al eens afgevraagd hoe blinde en slechtziende mensen schoonheid ervaren? Gillian Zinser is de regisseur van de nieuwe film Blind Beauty, die is gepresenteerd door NOWNESS. In deze film vertellen jonge mensen met visuele beperkingen over hoe zij schoonheid zien. Schoonheid op basis van perfecte afbeeldingen kan namelijk niet het uitgangspunt zijn bij hen. Voor hen gaat beauty veel meer over interne overtuigingen, zoals het kunnen uiten van zichzelf, of het kunnen maken van verbinding met anderen. Het gaat hier veel meer om de basisbehoeften van de mens.

Mentale beauty krijgt prioriteit
Je kunt je afvragen, zijn we in deze maatschappij iets teveel geobsedeerd met de perfectie van de uiterlijke verschijning? Vanwege de digitale beelden die we zien, zijn we continu op zoek naar onbereikbare niveaus van perfectie. Pinterest heeft deze zomer aangekondigd om alle advertenties die gaan over gewichtsverlies te verbannen. Volgens onderzoek hebben bedrijven die adverteren met gewichtsverlies 89% meer aan advertenties uitgegeven tussen januari en juni 2021, vergeleken met het jaar daarvoor. De pandemie heeft nu al een enorm effect gehad op mensen die al een (beginnende) mentale ziekte hadden, en vooral degenen met een eetstoornis worden hard getroffen. Daardoor heeft Pinterest een standpunt genomen: ze willen prioriteit geven aan de geestelijke gezondheid.

Als beautymerk is het belangrijk om na te denken over de manier waarop jij communiceert wat beauty voor jou betekent. Het wordt steeds belangrijker om de innerlijke schoonheid en het mentale aspect te betrekken bij het uiterlijke aspect. Een blind meisje in de film Blind Beauty zegt bijvoorbeeld: “I feel the most beautiful when I see myself”.

Beeld: Photo by REX WAY via Unsplash

 

Renske Mennen is trendwatcher en conceptontwikkelaar, met een focus op een bewuste lifestyle. Renske geeft trendpresentaties over consumententrends, en helpt  bedrijven om zich strategisch en trendbewust te profileren. Renske schrijft maandelijks een trendcolumn voor beautyspot.nl. Ook verschijnt er elk seizoen een trendartikel in het magazine De Beauty Professional over trends en hun invloed ervan op de beautyindustrie. Wil je meer weten over Renske, volg haar op Instagram, of neem een kijkje op haar website www.renskemennen.com.

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde artikelen