​Advertenties voor de salon: zelf maken of uitbesteden?

Ondernemerstips | 891 keer bekeken
​Advertenties voor de salon: zelf maken of uitbesteden?


Plaats jij wel eens een advertentie om de diensten van je salon of studio kenbaar te maken aan de consument? Kies je voor printuitgaven, zoals tijdschriften, kranten of huis-aan-huisbladen of zet jij je diensten tegenwoordig vooral online? Je hebt - ongeacht waar je adverteert - een advertentie nodig die gemaakt moet worden. Ga je zelf aan de slag of besteed je dit uit?

Boodschap overbrengen

Met die ene advertentie wil je de aandacht vestigen op je bedrijf, op een specifieke dienst of wellicht een nieuw product. Jouw boodschap dient meteen in het oog te springen tussen al die andere advertenties, die de consument voorgeschoteld krijgt. Het is dus belangrijk om op te vallen. Opvallen kan door bijvoorbeeld heel creatief en verrassend te zijn. Je kunt een inhaker op een actualiteit verzinnen (denk aan een jubileum van je salon, Moeder- of Vaderdag of bijvoorbeeld Koningsdag) waarmee je mensen aan het lachen brengt, aan het denken zet of op ideeën brengt. Als je dat keer op keer doet, gaan mensen echt op zoek naar jouw advertentie. Ze zijn benieuwd naar wat je te vertellen hebt.

Het is belangrijk om niet te veel informatie in je advertentie te proppen; de lezer moet in één oogopslag kunnen zien wat je hem of haar kunt bieden. Noem de voordelen, zodat de potentiële klant meteen denkt: ‘dat wil ik!’. Foto’s trekken de aandacht, vooral van mensen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een klant aan het woord te laten (testimonial) en hierbij een foto van de klant te plaatsen. Stem dit uiteraard wel eerst af met de desbetreffende klant! Hiermee sluit je perfect aan op je doelgroep, die zich in het verhaal zal herkennen.

Advertenties uitbesteden

Herhaling is de kracht van reclame! Dat maakt het uitbesteden van het maken van een advertentie aan een vormgever of reclamebureau ook interessant. Je hebt namelijk maar één keer kosten en hebt vervolgens een sterke advertentie waarin jouw bedrijf krachtig wordt gepresenteerd. Een professional weet namelijk als geen ander wat wel en niet werkt. Je kunt met hem of haar sparren over de wijze waarop je je positioneert en plukt daar vervolgens de vruchten van.

Als je kiest voor uitbesteden, hoef je je geen zorgen te maken over afkortingen zoals DPI (Dots Per Inch) en mm’s (millimeters). Voor de vormgever of het reclamebureau zijn deze technische termen gesneden koek. Vaak kunnen ze de advertentie ook meteen doorzetten naar de desbetreffende afdeling van het medium waar je adverteert. Uitbesteden kan ook financieel voordeel opleveren. Sommige reclamebureaus hebben namelijk tariefafspraken met bepaalde mediabedrijven, waardoor ze advertentieruimte gunstig in kunnen kopen. Het is altijd interessant om daar naar te informeren als je op zoek gaat naar een partij om jouw advertenties te maken.

Advertenties zelf maken

Kies je ervoor om je advertenties zelf te maken, dan kun je tegenwoordig gebruik maken van allerlei handige online tools. Kennis van (soms ingewikkelde) software zoals InDesign en Photoshop is niet meer nodig sinds de opkomst van sites zoals Canva.com. Je kiest het formaat uit en kunt vervolgens aan de slag. Is de advertentie naar wens, dan kun je ‘m exporteren en eventueel nog iets bijsnijden als een ander formaat gewenst is.

Bij Canva.com kun je uit heel veel maten kiezen en dat is handig. Ga je bijvoorbeeld voor een banner, dan vind je bij ‘Ads’ al de juiste formaten. Maar ook met A4-formaat - wat je vervolgens kunt verkleinen - kun je direct aan de slag. Je kunt je helemaal uitleven. Voer je eigen logo in en kies voor het lettertype dat goed bij je bedrijf past om er een mooi geheel van te maken. Geen geschikt beeldmateriaal? Dan kun je gebruik maken van de optie om stockbeeld in te kopen. Heb je helemaal geen inspiratie, dan kun je zelfs kiezen voor een standaardadvertentie, waarbij je vervolgens de tekst aanpast. Online zijn ontzettend veel handleidingen en instructievideo’s te vinden, dus met dit programma ben je vliegensvlug aan het ontwerpen.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste beautynieuws, trends en aanbiedingen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren