Volg ons op

Search
Generic filters
Exact matches only

Het is 2020 en dit belooft een interessant jaar te worden voor de beautyindustrie. Trends en ontwikkelingen zijn in volle gang, en de snelheid van innovaties zal alleen nog maar gaan toenemen. We trappen het jaar af met een vervolg op mijn grote artikel over beauty en technologie, dat in september 2019 verscheen in De Beauty Professional. Het gaat om sciencefiction getinte ontwikkelingen, die uiteindelijk realiteit blijken te zijn.

‘The future has started’, dit is het eerst wat je ziet op de website van Planet Beyond: een bedrijf dat technologische items ontwerpt die zijn omgetoverd als beautyaccessoires. Tijdens Miami Art Week 2019 is hun ontwerp gelanceerd en ze zijn toonaangevend als het gaat om het vermengen van de technologische ontwikkelingen en de beautyindustrie. Hun key-product is de bluetooth earpod die is omgetoverd tot een sieraad voor de oren. Ze verkopen de earpods zowel in goud, zilver, als metaal, en er zijn verschillende accessoires aan te monteren.  Dit bedrijf is een voorbeeld van de trend ‘Beauty dissolving tech’: de technologische apparaten raken versmolten aan het menselijke lichaam, en de beautyindustrie neemt de verantwoordelijkheid om de verrobotisering van de mens minder technisch en meer menselijk te laten ogen.

De uit Montreal afkomstige designer Ying Gao ontwerpt robotjurken die reageren op hun omgeving. De een licht op als iemand ernaar staart, de andere reageert op de kleuren van de omgeving. Ook is het hele hoofd bedekt met dit kledingstuk dat interactief is. Het is een soort beautyitem tegelijkertijd. Het is interessant voor de beautywereld om met interactieve elementen te gaan werken. De eerste stap hierin is interactieve cosmetica, die reageert op de omgeving. Stel je voor dat jouw pastelgele oogschaduw neongeel wordt, wanneer je een donkere ruimte binnenloopt.

En zo kom je uiteindelijk uit bij de volgende stap van interactieve make-up: deze is enkel en alleen zichtbaar bij gebruik van technologie. Ines Marzat is 3D make-up ontwerper, en maakt digitale filters voor gezichten, waarbij het hele gezicht wordt ingezet als basis voor make-up. Deze filters zijn nu nog te gebruiken op apps als Snapchat en Instagram. Het zijn maskers die meebewegen met de bewegingen van je gezicht. Op de website van Ines Marzat zijn diverse video’s terug te vinden van haar ontwerpen.

Duidelijk is dat 2020 een spannend jaar wordt, waarin deze ontwikkeling alleen nog maar wordt uitgebreid, en technobeauty een steeds grotere rol gaat spelen in de industrie.

Ik kan nu al niet wachten tot ik het artikel voor 2021 kan schrijven.

Foto credits: Planet Beyond

 

Renske Mennen is trendwatcher van consumententrends, met een focus op appearance. Ze is de founder van haar eigen trendbureau Trend Agency Move, waarmee ze 24/7 onderzoek doet naar trends en ontwikkelingen. Renske schrijft maandelijks een trendcolumn voor beautyspot.nl. Ook verschijnt er elk seizoen een trendartikel in het magazine De Beauty Professional over trends en hun invloed ervan op de beautyindustrie. Wil je meer weten over Renske, lees dan hier wat ze allemaal doet, volg haar op Instagram, of neem een kijkje op haar website www.trendagencymove.com.

0

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde artikelen