Volg ons op

Search
Generic filters
Exact matches only

Deze maand vind je op beautyspot.nl de trends van 2017 voor verschillende vakgebieden. Vol enthousiasme
schrijven onze experts over de technieken en kleuren die je kunt verwachten het komende jaar. De mogelijke hypes waar aandacht voor zal zijn in de media en
wat ‘hip’ wordt. Maar wat moet en kan je als ondernemer eigenlijk met trends?

Wees nieuwsgierig

Volgens het woordenboek is een trend een
‘ontwikkelingslijn, een neiging of een richting’ en dat benadrukt meteen wat
het niet is: een garantie. Wanneer we het hebben over trends, is het een
ontwikkeling die zich al voordoet of naar verwachting voor zal doen in de
markt. De trends komen in beauty en styling voort uit de fashion wereld. De
modekleuren, designs, visagie en kapsels die we daar zien, werken door in de
product- en kleurontwikkeling van fabrikanten. Maar ook interieurtrends kunnen
van invloed zijn op je bedrijf. Een landelijke sfeer in je zaak geeft een
andere uitstraling dan een strakke ambiance met hoogglans. Beide salons of
studio’s kunnen overigens uitstekend draaien, waar het om gaat is dat het
totaalplaatje klopt en dat het past bij jezelf als ondernemer. Het is onderdeel
van je huisstijl en ‘merk‘.
Het is onmogelijk en ongewenst om met alle trends mee
te doen. Niet alleen spelen er altijd meer trends tegelijk, ook zou het veel te
veel onrust geven in je bedrijf wanneer je continue aan alle trends mee wilt
doen. Voor jezelf als ondernemer, voor je personeel, maar ook voor je klanten.
Het belangrijkste advies voor het omgaan met trends is: wees nieuwsgierig. Volg
de trends, kijk wat er gebeurt en bedenk wat bij jou als ondernemer past, wat
past bij de bedrijfstak waar je in zit en bij je klantenkring en
verzorgingsgebied.

Kijk naar je (gewenste) klant

Een trend is over het algemeen voor ‘de grote
massa’, maar start natuurlijk met een selecte groep die de trend in beweging
zet. Glossy’s, bloggers en vloggers hebben invloed op deze trends, zeker op het
gebied van beauty. Zij behoren tot de eerste groep ‘influencers’ die zorgen dat
de stijl, het kleurenpalet, de techniek en de mode bij een steeds grotere groep
populair wordt. Jij bepaalt als ondernemer hoeveel focus je op deze trends
legt. Heb je een bedrijf in een grote stad dan is de kans groter dat een trend
zich sneller openbaart dan in een kleine gemeente in de provincie. Kijk naar je
(gewenste) doelgroep in je besluit om met trends mee te gaan. Sommige klanten
zijn altijd in voor ‘nieuwe dingen’ en andere klanten zijn meer behoudend.
Desalniettemin is het altijd goed om als professional te laten zien dat je wel
op de hoogte bent van de ontwikkelingen. Ook die klant die (nog) niet meegaat
in de nieuwste techniek voor huidverjonging, de hippe kapsels en gewaagde
nagelvormen of kleuren, wil vaak wel graag weten wat er speelt. Het benadrukt
je deskundigheid als professional als je weet wat er speelt in de markt.

Houd beautyspot.nl in de gaten deze maand voor de 2017-trends voor het brede vakgebied
van Beauty. 

Comments


Gerelateerde artikelen